به گزارش قدس آنلاین، «آقای دیوانه» شامل مجموعهای از داستانهای کوتاه است که در دهکدهها و مناطق روستایی میگذرد و فضای آن غنی از فرهنگ و باورهای مذهبی است. نویسنده با ظرافت و عمق، چالشهای زندگی مردمان معمولی را در قالب قصههایی انسانی و تأملبرانگیز تصویر میکند؛ از کودکی و بزرگسالی تا زندگی روزمره مردمانی که در برابر مشکلات میایستند و در جستوجوی معنا و هویتاند. داستانها با مضامینی چون غم، عشق، رستگاری و حسرتها در بستری از مذهب و انقلاب تبلور یافتهاند. نویسنده، مهدی زارع، که از سال ۱۳۸۰ در عرصه داستاننویسی فعال است، این بار با «آقای دیوانه» تلاش کرده است تا تصویری جامعتر و انسانیتر از فضای روستایی و تأثیرات مذهبی و اجتماعی آن بر زندگی افراد ارائه دهد. اثار پیشین او مانند «نسکافه با عطر کاهگل» و «رؤیای چگوارا در قلب من میروید» نیز به خوبی نشاندهنده دغدغههای اجتماعی و روانشناختی اوست. «آقای دیوانه» با ۲۰۴ صفحه مخاطب را با مجموعهای از روایتهای کوتاه و پرمحتوا روبرو میکند که هر داستان، گوشهای از زندگی پیچیده انسانها را به تصویر میکشد.
مهدی زارع، نویسنده مجموعهداستان «آقای دیوانه» در گفتگو با خبرنگار ما درباره سوژهیابی داستانهای این کتاب که پنجمین مجموعهداستان اوست، گفت: برخی از سوژهها بهصورت اشاراتی از دیگران بوده و گاه تجربههای فردی؛ اما شالوده عمده آنها برآمده از تخیلات فردی خودم است.
او به تجربه نوشتن داستان کوتاه اشاره و بیان کرد: به لحاظ ساختار حساس و درونمایههای غنی و نیز استفاده از اصول ممتاز داستاننویسی در گستره محدود زمانی، مکانی و روایتی، داستان کوتاه را بیشتر میپسندم؛ چون اصل و اساس شکلگیری قصه و روایت، در ایجاز کلام و نمود بهتر احساس است و این مهم، در داستان کوتاه شکل قویتری دارد.
نویسنده کتاب «آقای دیوانه» در مورد علت انتخاب موضوع فرهنگ رضوی و مفاهیم مرتبط به امام رضا (ع) برای کتاب خود، اینطور توضیح داد: از زمان نوجوانی، نوشتن درباره مباحث اعتقادی بهخصوص فرهنگ غنی رضوی و امام رضا(ع) را دوست داشتم. این امر با برگزیدهشدن برخی از داستانهایم در جشنوارههای رضوی شکل قویتری به خودش گرفت و حضور مداوم در شهر مشهد و ارتباط نزدیک با حرم امام رضا (ع) باعث شد، گرایش بیشتری به این حوزه پیدا کنم.
زارع در پاسخ به این سؤال که «آنِ داستان در داستان کوتاه چقدر مهم است و شما معمولا سعی میکنید لحظه درگیری مخاطب با داستان را در میانه آن قرار دهید یا پایانش، گفت: اهمیت آنِ داستان، به نوع داستان کوتاه و موضوعی که انتخاب میشود بستگی دارد؛ اما برای من یکی از اصول ممتاز داستاننویسی محسوب میشود که اگر به آن درست پرداخته شود، داستانهای تحسینبرانگیزی را خلق میکند.
او افزود: من بهشخصه، تلاش میکنم در پایان داستانهای کوتاهم، ذهن مخاطب را درگیر کنم تا به این طریق، وقتی داستان تمام میشود، یک جهان دیگر را در ذهن خواننده خلق کنم که مدتها افکار او درگیر داستانم باشد. بااینهمه، این کار باز هم به انتخاب موضوع برمیگردد و اینکه از تکنیک گرهگشایی یا پایان باز استفاده کنم.

او درباره گسترش قصه یکی از داستانهای کوتاه کتاب «آقای دیوانه» و تبدیلشدن آن به رمان بیان کرد: دو سه مورد از این داستانها به لحاظ توالی رویدادها قابلیت رمانشدن را دارند: مثل داستانهای «قابیل» و «عطر صنوبر زیر تازیانه سوز».
این نویسنده به استقبال کتابخوانان از مجموعهداستان در سالهای اخیر اشاره و عنوان کرد: اگر بخواهم به قشر خاصپسند اشاره کنم، یقینا استقبال بسیار خوبی از مجموعهداستانها چه تألیف و چه ترجمه شده است؛ اما عموم خوانندهها گرایش بیشتری به رمانهای ترجمهشده دارند و حتی به رمانهای تألیفی نیز کمتر توجه میشود.
او افزود: این در حالی است که بیشتر ناشران از چاپ و نشر آثار نویسندگان ایرانی سر باز میزنند و با کمال تأسف باید بگویم حوزه نشر، بهنوعی به صحنه تجارت اقتصادی تبدیل شده و بیشتر ناشران بیتوجه به کیفیت محتواها، به درآمدزایی فکر میکنند. البته با توجه به معضلات اقتصادی و معیشتی فعلی، کار دیگری هم نمیشود کرد. بااینهمه، مجموعهداستانها هنوز طرفداران خود را دارند.
گفتنیست مجموعه داستان «آقای دیوانه» نوشته مهدی زارع با ۲۰۴ صفحه و قیمت ۲۸۵ هزار تومان به تازگی توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب آمده است.




نظر شما